Flere steder på nettet kan du læse forskellige artikler omkring, hvordan du skaber en god visuel identitet til blandt andet din virksomhed.

Dette handler om brand, kommunikation, PR og meget andet, og det er relevant at læse op på dette og så supplere med den vide, der følger i denne artikel.

For hvis du har nået til en endemål med, hvordan du ønsker en visuel identitet til din virksomhed måske sammen med professionelle instanser, der ved, hvordan man udarbejder den slags i tæt samarbejde med kunden, så er man parat til at eksekvere den slags i praksis.

Det indbefatter alt fra at lave logo, trykke det, lave firma-genstande med logo på og måske gaver til kunder og samarbejdspartnere. Ergo: Den slags koster en masse penge.

Derfor kan det blive dyrt, hvis man skal hen at ændre den visuelle identitet, fordi den ikke giver den ønskede effekt eller opfattelse, som man ellers havde tænkt sig, at den skulle.

Dog kan det blive nødvendigt at flere grunde – som du også kan læse dig til – at skulle ændre ens visuelle identitet.

Så hvordan sikrer man sig, at man vitterligt er parat til at søsætte den visuelle identitet, når man har låst sig fast på den?

Man er jo blevet enig med sig selv om, at den endelige idé er god, og det mener andre eksperter også, men noget andet er jo kunderne og det segment, man gerne vil ramme. Man kan jo ikke spørge hver enkelt på forhånd.

Så tænker du måske, at det er smart at spørge kollegaer, venner og familie til råds, men det er det ikke.

Især hvis du er chef og spørger de ansatte, vil de nok være tilbageholdende med at sige deres ærlige mening af frygt for at blive fyret.

Venner og familie er ofte rygklappere, så dem kan du heller ikke stole på.

Det bedste er at lave en rundspørge med for eksempel spørgeskema eller interviews, hvor man rammer ens målgruppe, der så kan få mulighed for at være anonyme.