Aktiviteter at lave når man er senge liggende

09 December 2019
Anders Lundtang Hansen
Aktiviteter at lave når man er senge liggende

Det kan være en virkelig træls oplevelse at skulle befinde sig i sengen hele dagen, fordi man er syg, man er kommet til skade, eller man har tømmermænd – nogle gange har man jo set det komme, mens det andre gange kan vælte ned over en i løbet af natten, uden man har bedt om det.

Dette skal dog ikke være en kedelig anledning til at forklare dig, at du kan læse avis, gennemlæse en bog eller få ordnet nogle hængepartier ved at befinde sig i sengen; for vi antager skam, at du er et fornuftigt nok menneske til at finde på, hvad du skal lave.

Problemet er så mere, at de ting, du vil tage dig til, ikke kan være gavnlige for din sygdom eller helbred eller for den sags skyld velvære, når du skal være sengeliggende.

Du skal nemlig huske det råd, som dine forældre gav dig, når du var syg og måtte blive hjemme fra skole: Er du syg nok til at blive hjemme fra skole; så er du også syg nok til ikke at lave andet.

Det vil sige: ingen besøg (du kan smitte folk), ingen hårde aktiviteter, men det kan dog gøre godt med en rask gåtur og få lidt frisk luft, men nu ikke noget overilet.

Lad også værre med at tro, at du så kan få dig en hjemmearbejdsdag, fordi du er syg.

For det første kræver en god bedring, at man ikke overanstrenger hverken krop eller sind, men det er heller ikke smart at tage arbejdet med ind i sengen, for man skal helst adskille soveværelset/sofaen, og hvor du ellers slapper af, med arbejdet.

Derfor anbefaler vi, at du læser en bog, der ikke handler om arbejdet, eller bliver underholdt via et TV, så længe intet af det handler om arbejde eller får dig til at overanstrenge dig.