Trænger din bil til at få udskiftet sin tandrem, eller trænger den ikke til at få udskiftet sin tandrem?

Skal man være hypokonder med ens bil, eller skal man først reagere, når det er ved at være sidste udkald?

Man skal helst ligge et sted imellem, for hvis man udskifter for tit, så bliver det bare dyrt, er nyttesløst, bruger på miljøets ressourcer og er bøvlet arbejde – om man gør det selv eller får en mekaniker til at udføre det.

Venter man for længe, så kan problemet med en slidt tandrem føre skader videre til andre steder på bilen; og måske venter man endda så længe, at man ikke kan nå at reparere bilen ordentligt, men at man skal hen at lave flere reparationer, som man finder i samme ombæring, som man ikke lige havde kalkuleret med.

Værst vil det nok være, hvis du kører en tur, tandremmen svigter, og det medfører, at du kommer til at køre galt og bringe dig selv ud for fare eller andre.

Ved moderne biler kan man ofte indføre en USB-nøgle eller lignende, der analyserer bilen og bedømmer, hvad der skal gøres ved bilen, som blandt andet kunne være, om det er på tide med tandremsskift.

Sådan er det jo som bekendt ikke muligt at gøre med ældre biler, og de skal jo stadigvæk vedligeholdes og sørge for, at der altid er en velfungerende tandrem at gøre godt med.

Er man kyndig med en bil, så kan man måske høre sig frem til, om tandremmen er ved at være slidt, og hvis det ligefrem begynder at ryge fra motorhjelmen, så er tiden nok ved at være inde til et tandremsskift.

Ellers kan man altid ved jævne mellemrum – ikke for ofte og heller ikke for sjældent – besøge en mekaniker og høre vedkommende ad, om personen lige vil tjekke efter, hvad tilstanden er ved tandremmen.